Trafik Kuralları ve Cezaları
Dersin Hedefi: Bu dersin temel amacı, sürücülere trafik kurallarını öğretmek ve onları trafikteki potansiyel tehlikelere karşı bilinçlendirmektir. Ayrıca, trafik kurallarına uyulmadığı takdirde ortaya çıkabilecek olumsuz sonuçları vurgulayarak sürücülerin sorumluluk bilincini artırmak hedeflenmektedir.
Kuralların Öğretilmesi: Öncelikle, öğrencilere trafik kurallarının önemi ve neden bu kurallara uyulması gerektiği anlatılacaktır. Ders içeriği, işaretler, levhalar, yol çizgileri ve diğer trafik düzenlemeleri gibi pratik bilgileri de kapsayacaktır. Bunlar, sürücülerin trafikteki belirtilere ve yönergeleri anlamalarına yardımcı olacaktır.
Tehlikelerin Vurgulanması: Sürücülerin dikkatinin dağılması, hız yapma, alkollü araç kullanma gibi davranışların potansiyel tehlikeleri üzerinde durulacaktır. Bu kısımda, bu tür davranışların neden olduğu kazaların ve olumsuz sonuçların detaylı bir şekilde ele alınması planlanmaktadır.
Cezaların Açıklanması: Trafik kurallarına uymamanın sonuçları, sürücülerin cezai işlemlerle karşılaşabileceği vurgulanarak açıklanacaktır. Para cezaları, ceza puanları, sürücü belgesinin geçici veya kalıcı olarak iptali gibi cezalar detaylı bir şekilde ele alınacak ve sürücülerin bu kurallara uymalarının önemi vurgulanacaktır.
Uygulamalı Örnekler: Ders, teorik bilgilerin yanı sıra trafikte karşılaşılan gerçek senaryoları da içerecek şekilde tasarlanmıştır. Öğrencilere, trafikte nasıl güvenli ve sorumlu bir şekilde davranacakları konusunda pratik örnekler sunularak, öğrenilen bilgilerin uygulamaya dönüştürülmesi hedeflenmektedir.
Özet ve Değerlendirme: Dersin sonunda, öğrencilerin öğrendikleri bilgileri pekiştirmek ve anlamalarını sağlamak için bir özet sunulacaktır. Ayrıca, trafik kuralları ve cezalarıyla ilgili bir değerlendirme yapılacak ve öğrencilerin bu konudaki bilgi düzeyleri değerlendirilecektir.
Bu dersin amacı, sürücülerin trafik kurallarına uyumunu artırmak ve trafikte güvenliği sağlamak için bilinçli ve sorumlu bir şekilde davranmalarını teşvik etmektir.
2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu:
Amaç:
Bu Kanunun temel amacı, karayollarında can ve mal güvenliğini sağlamak ve trafik düzenini düzenlemektir. Trafik güvenliğiyle ilgili tüm konularda alınacak önlemleri belirlemeyi hedefler.
Kapsam:
Trafikle İlgili Kurallar ve Şartlar: Kanun, trafikle ilgili kuralları, şartları, hak ve yükümlülükleri belirler. Bunların uygulanmasını ve denetlenmesini düzenler.
İlgili Kuruluşlar ve Görevleri: Kanun, trafik düzenlemesi ile ilgili kuruluşları ve bunların görev, yetki ve sorumluluklarını düzenler.
Çalışma Usulleri ve Diğer Hükümler: Trafikle ilgili diğer konuları da kapsar ve bu konularda çalışma usullerini belirler.
Uygulama Alanı:
Kanun, temel olarak karayollarında uygulanır.
Ancak, belirli durumlarda karayolu dışındaki alanlarda da geçerlidir:
- a) Kamuya açık alanlardan, parklar, bahçeler, park yerleri, garajlar, yolcu ve eşya terminalleri, servis ve akaryakıt istasyonları gibi yerlerde karayolu taşıt trafiği için kullanılan alanlarda,
- b) Erişim kontrollü karayollarında ve ücretli kullanılan karayollarının kamuya açık kesimlerinde ve belirli bir karayolunun bağlantısını sağlayan deniz, göl ve akarsular üzerindeki kamu hizmeti gören araçların karayolu araçlarına ayrılan kısımlarında.
Trafik: Karayollarında yayaların, hayvanların ve araçların hareket ve durumlarına verilen genel isimdir. Yolların kullanımıyla ilgili tüm etkinlikleri kapsar.
Karayolu: Kamunun kullanımına açık olan arazi şeritleri, köprüler ve alanlardır. Trafik için tasarlanmış ve düzenlenmiş yolları ifade eder.
TANIMLAR
Araç: Karayollarında kullanılabilen, motorlu veya motorsuz, genellikle ulaşım veya özel amaçlar için kullanılan taşıtların genel adıdır. Arabalar, kamyonlar, bisikletler gibi farklı tipleri vardır.
Taşıt: Karayolu üzerinde insanları, hayvanları veya yükleri taşımak için kullanılan araçlardır. Trafikteki hareketliliği sağlarlar.
Sürücü: Karayolu üzerindeki araçları sevk ve idare eden kişidir. Araba, motosiklet veya kamyon gibi araçları kullanma sorumluluğunu üstlenirler.
Şoför: Ticari amaçla tescil edilmiş bir motorlu taşıtı süren kişidir. Özellikle ticari taşımacılıkta görev alır ve sıkça yolcuları veya yükleri taşır.
Yolcu: Araçta, sürücü dışındaki diğer kişilerdir. Taşıtın içinde seyahat eden bireyler olarak tanımlanırlar.
Hizmetli: Araçlarda sürücüler dışında, belirli bir hizmeti yerine getirmek üzere çalışan kişilerdir. Örneğin, otobüslerdeki konduktörler veya taksi şoförlerinin yardımcıları gibi.
Trafik İşaretleri: Trafiği düzenlemek amacıyla kullanılan işaret levhaları, ışıklı ve sesli işaretler, yol işaretlemeleri ve trafik görevlilerinin yaptığı yönlendirmelerdir. Trafikteki akışı kontrol etmek ve düzenlemek için kullanılırlar.
Geçiş Üstünlüğü: Belirli durumlarda, can ve mal güvenliğini tehlikeye sokmamak koşuluyla, belirli araç sürücülerine öncelik tanıyan kurallardır. Örneğin, acil durum araçlarına yol verme zorunluluğu gibi.
Geçiş Hakkı: Yayaların ve araç kullananların, diğer yayalara ve araçlara göre, yolu kullanırken öncelik hakkıdır. Örneğin, yaya geçitlerinde yayaların önceliği gibi.
Durma: Trafik ışıkları, yetkililerin dur işareti veya yol kapanması gibi nedenlerle aracın tamamen durdurulmasıdır. Trafik zorunluluklarına uygun olarak gerçekleşir.
Duraklama: Trafik zorunlulukları dışında, aracın kısa bir süre için insan indirmek veya bindirmek amacıyla durdurulmasıdır. Örneğin, durak veya park yerlerinde duraklama yapma işlemi gibi.
Parketme: Araçların, durma ve duraklama gerektirmeyen durumlarda bırakılmasıdır. Örneğin, park alanlarında veya belirlenmiş park yasaklarına uygun yerlerde aracı bırakma işlemidir.
Trafik Kazası: Karayolu üzerinde hareket halinde olan bir veya birden fazla aracın karıştığı, ölüm, yaralanma veya zararla sonuçlanmış olaydır. Trafikteki herhangi bir çarpışma veya çatışma durumu bu tanıma uyabilir.
Mülk: Devlete, kamuya, gerçek veya tüzel kişilere ait olan taşınmaz mallardır. Evler, araziler, binalar gibi mülkiyet hakları altında bulunan her türlü varlık mülk olarak adlandırılabilir.
Yerleşim Yeri (Birimi): Karayolları üzerindeki sınırı işaret levhaları ile belirlenmiş olan, insanların barındığı ve hizmetlerden faydalandığı yerlerdir. İl, ilçe, köy veya mezra gibi yerleşim birimlerini ifade eder.
Yaya: Araçlarda bulunmayan ve karayolu üzerinde hareketsiz veya hareket halinde bulunan insanlardır. Yürüyerek veya koşarak yolculuk yapan bireyler yayalardır.
İki Yönlü Karayolu: Taşıt yolunun her iki yönde de taşıt trafiği için kullanıldığı karayoldur. Bu yolda trafik akışı iki yönlüdür.
Tek Yönlü Karayolu: Taşıt yolunun sadece bir yönde taşıt trafiği için kullanıldığı karayoldur. Tek yönlü trafik akışı sağlanır.
Bölünmüş Karayolu: İki yönlü trafiğe ait taşıt yolunun bir ayırıcı ile belirli şekilde diğer taşıt yolundan ayrılması sonucu oluşan karayoldur. Her iki yöndeki trafik akışı birbirinden fiziksel olarak ayrılır.
Erişim Kontrollü Karayolu (Otoyol-Ekspres Yol): Özellikle transit trafiğe tahsis edilmiş, belirli yerler ve şartlar dışında giriş ve çıkışın yasaklandığı, yaya, hayvan ve motorsuz araçların giremediği ve motorlu araçların özel kontrole tabi tutulduğu karayoludur.
Geçiş Yolu: Bir mülke girip çıkması için yapılmış olan yolun, karayolu üzerindeki kısmıdır. Örneğin, bir araziye veya işletmeye giriş ve çıkışı sağlayan yolun karayolu üzerindeki bölümüdür.
Taşıt Yolu (Kaplama): Karayolunun genel olarak taşıt trafiğinin kullanımına ayrılan kısmıdır. Araçların seyahat ettiği yol yüzeyini ifade eder.
Bisiklet Yolu: Karayolunun sadece bisikletlerin kullanımına ayrılan kısmıdır. Bisiklet kullanıcılarının güvenli bir şekilde seyahat etmelerini sağlayan özel olarak tasarlanmış yol segmentleridir.
Yaya Yolu (Yaya Kaldırımı): Karayolunun taşıt yolu kenarı ile mülkler arasında kalan ve sadece yayaların kullanımına ayrılan kısımdır. Yaya güvenliği ve konforunu sağlamak için düzenlenmiş yürüme yollarıdır.
Banket: Yaya yolu ayrılmamış karayolunda, taşıt yolu kenarı ile şev başı veya hendek iç üst kenarı arasında kalan ve yayaların ve hayvanların yanı sıra zorunlu hallerde araçların da kullanabileceği alanı ifade eder.
Tali Yol: Genel olarak üzerindeki trafik yoğunluğu bakımından bağlandığı yoldan daha az önemde olan, ikincil bir rolü olan yoldur. Ana yola göre daha az kullanılan veya daha az trafiğe sahip olan yollar tali yol olarak adlandırılır.
Tehlikeli Eğim: Araçların güvenli seyrini etkileyen, vites değişimini gerektiren uzunluk veya açıdaki yol eğimidir. Bu tür eğimlerde araçların kontrolünü sağlamak için özel önlemler alınması gerekebilir.
Kavşak: İki veya daha fazla karayolunun kesiştiği veya birleştiği ortak alandır. Farklı yönlere giden yolların kesişme noktasıdır.
Yaya Geçidi: Taşıt yolunda yayaların güvenli bir şekilde geçebilmeleri için trafik işaretleri ile belirlenmiş özel bir alandır. Yayaların araçların geçişini beklemeksizin karşıya geçebilecekleri güvenli bir bölgedir.
Okul Geçidi: Özellikle okul çevrelerinde öğrencilerin geçişi için belirlenmiş ve taşıt yolundan ayrılmış özel bir alandır. Okul saatlerinde öğrencilerin güvenli geçişini sağlamak amacıyla kullanılır.
Alt Geçit: Karayolunun altından başka bir karayolu veya demiryolunun geçişini sağlayan yapıdır. Alt geçitler genellikle yaya veya araç trafiğinin emniyetli bir şekilde akmasını sağlar.
Üst Geçit: Karayolunun üstünden başka bir karayolu veya demiryolunun geçişini sağlayan yapıdır. Üst geçitler, karayolu trafiği ile demiryolu trafiğini ayrı tutarak güvenli bir geçiş sağlar.
Demiryolu Geçidi (Hemzemin Geçit): Karayolu ile demiryolu arasında, aynı seviyede kesişen geçitlerdir. Bu geçitlerde araçlar ve trenler aynı seviyede bulunurlar.
Ada: Yolun ortasında, yayaların geçişini sağlamak ve trafik akışını düzenlemek için oluşturulmuş, araçların giremediği, koruyucu tertibatlarla çevrili alanlardır.
Ayırıcı: Taşıt yollarını veya yol bölümlerini birbirinden ayıran yapı veya trafik tertibatıdır. Örneğin, bariyerler veya yol işaretlemeleri araçların farklı yönlere gitmesini sağlar.
Şerit: Taşıt yolunun bölünmüş veya bölünmemiş kısımlarından herhangi biri. Araçların seyir halindeyken takip ettiği izlenim veya boyuna dilimlerdir.
Parkyeri (Otopark): Araçların park etmeleri için ayrılmış olan açık veya kapalı alanlardır. Araçların geçici veya uzun süreli olarak bırakıldığı yerlerdir.
Karayolu Üzeri Parkyeri: Taşıt yolundaki veya ona bitişik alanlardaki park yerleridir. Bu park alanları genellikle yolun kenarlarına veya belirlenmiş alanlara yerleştirilmiştir.
Karayolu Dışı Park yeri: Karayolu sınırları dışında, ancak bir geçiş yolu veya servis yolu ile bağlantılı olan park yerleridir. Bu tür park yerleri genellikle yolun kenarlarında veya yakınında bulunur.
Durak: Kamu hizmeti veren yolcu taşıtlarının yolcularını alıp indirmek için işaretlerle belirlenmiş olan yerlerdir. Otobüs ve minibüslerin yolcularını beklemeleri ve indirmeleri için kullanılır.
Garaj: Araçların genellikle uzun süreli olarak park edildiği ve bakımının yapılabildiği kapalı veya açık alanlardır. Özellikle ev veya iş yerlerine ait olabilirler.
Terminal: Araçların insan veya eşya taşımacılığı için indirme, yükleme, aktarma ve bekleme gibi işlemlerin yapıldığı yerdir. Ayrıca bilet satışı, haberleşme ve şehir içi ulaşım gibi hizmetlerin de sağlandığı kompleks bir tesis olarak tanımlanır.
Servis İstasyonu: Araçların bakım, onarım ve diğer servis işlemlerinin yapıldığı yerdir. Burada araçlara mekanik, elektrik ve diğer teknik işlemler uygulanır.
Akaryakıt İstasyonu: Araçların yakıt ve diğer ihtiyaçlarını karşıladıkları yerdir. Temel olarak akaryakıt, yağ, basınçlı hava gibi araç ihtiyaçlarının yanı sıra, kişilerin temel ihtiyaçlarına yönelik hizmetler de sunulur.
Muayene İstasyonu: Araçların teknik kontrol ve muayenelerinin yapıldığı yerdir. Burada araçların güvenliği ve trafik kurallarına uygunluğu kontrol edilir.
Araç Tartı İstasyonu: Araçların yüklü veya yüksüz olarak tartıldığı yerdir. Bu istasyonlar, araçların taşıma kapasitesi ve yük miktarını belirlemek için kullanılır.
Otomobil: Sürücüsünden başka en fazla 7 oturma yeri olan ve insan taşımacılığı için imal edilmiş motorlu taşıt türüdür.
Minibüs: Sürücüsünden başka 8 ile 14 oturma yeri olan ve insan taşımacılığı için imal edilmiş motorlu taşıt türüdür.
Kamyonet: Azami yüklü ağırlığı 3500 kg’ı geçmeyen ve yük taşımacılığı için imal edilmiş motorlu taşıt türüdür.
Çekici: Römork ve yarı römorkları çekmek için imal edilmiş olan yük taşımayan motorlu taşıt türüdür.
Arazi Taşıtı: Karayollarında yolcu veya yük taşıyabilecek şekilde imal edilmiş, ancak bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilen motorlu taşıt türüdür.
Motosiklet: İki veya üç tekerlekli, sepetli veya sepetsiz motorlu taşıt türüdür.
Motorlu Bisiklet: Silindir hacmi 50 santimetreküpü geçmeyen ve maksimum hızı saatte 50 km olan bisiklet türüdür.
Bisiklet: En fazla üç tekerleği olan ve insan gücüyle hareket eden, motorsuz taşıt türüdür.
Lastik Tekerlekli Traktör: Tarım araçlarından olan, belirli şartlarda römork çekebilen ve ticari amaçla taşıma yapmayan araç türüdür.
İş Makineleri: Yol inşaatı ve diğer endüstriyel işlerde kullanılan motorlu araçlardır. Karayollarında insan, hayvan veya yük taşımacılığı için kullanılmazlar.
Özel Amaçlı Taşıt: Belirli görevlerde kullanılmak üzere tasarlanmış ve özel donanımlara sahip olan motorlu araçlardır. Örneğin, itfaiye, ambulans, cenaze araçları gibi.
Okul Taşıtı: Okul öncesi, ilköğretim ve orta dereceli okulların öğrencileri ile sadece görevlilerin taşınmasında kullanılan araçlardır.
Kamu Hizmeti Taşıtı: Kamu hizmeti için yük veya yolcu taşıyan tüm taşıtları kapsar. Bu taşıtlar, kamu kurumlarına veya özel/tüzel kişilere ait olabilir.
Personel Servis Taşıtı: Kamu veya özel kuruluşlara ait şirketler tarafından personel taşımacılığı amacıyla kullanılan ticari araçlardır. Bu taşıtlar, personel taşımacılığı hizmeti vermek üzere belirli bir sözleşme kapsamında çalışır.
Umum Servis Aracı: Okul taşıtları ve personel servis araçlarının genel bir tanımıdır. Bu kavram, genellikle toplu taşımacılık veya servis hizmetleri için kullanılır.
Kamp Taşıtı: Yük taşımacılığı yapmayan ve tatil yapmaya uygun olarak tasarlanmış araçlardır. Bu taşıtlar, genellikle kamplara veya tatil bölgelerine insan taşımacılığı amacıyla kullanılır.
Römork: Motorlu bir araç tarafından çekilen ve insan veya yük taşımacılığı için tasarlanmış olmayan motorsuz taşıttır.
Yarı Römork: Bir kısmı motorlu araca oturan ve taşıdığı yükün bir kısmını motorlu araç tarafından taşıyan bir tür römorktur.
Taşıt Katarı: Karayolunda birlikte seyahat etmek üzere birbirine bağlanmış taşıtlardır. Bu, genellikle römork veya karavanları çekmek için kullanılan bir düzenlemedir.
Taşıma Sınırı (Kapasite): Bir aracın güvenle taşıyabileceği en fazla yük ağırlığı veya yolcu/hizmetli sayısıdır.
Gabari: Araçların güvenli seyirlerini sağlamak için belirlenen uzunluk, genişlik ve yükseklik ölçüleridir.
Azami Ağırlık: Taşıtın güvenle taşıyabileceği en büyük yük miktarıdır.
Yüksüz Ağırlık: Araçta insan veya yük bulunmadığı, ancak akaryakıt deposunun dolu olduğu durumda taşıtın ağırlığıdır.
Yüklü Ağırlık: Araçta bulunan insan, yük ve yakıt ile toplam ağırlıktır.
Dingil Ağırlığı: Araçtaki aynı dingile bağlı tekerleklerden, karayolu yapısına aktarılan ağırlıktır.
Azami Dingil Ağırlığı: Araçların güvenli bir şekilde ve karayolu yapısına zarar vermeden geçebilmesi için belirlenen maksimum dingil ağırlığıdır.
TRAFİK İŞARETLERİ
Trafik görevlisinin işaretleri: Trafik polislerinin veya yetkililerin el, kolları veya diğer işaretleriyle yönlendirdikleri trafik işaretleridir. Özellikle yoğun trafik veya özel etkinliklerde trafik düzenini sağlamak için kullanılırlar.
Işıklı trafik işaretleri: Trafik ışıkları olarak da bilinen bu işaretler, kırmızı, sarı ve yeşil renklerle araç ve yayaların durma, hazırlanma veya geçiş yapma zamanlarını belirler. Özellikle kavşaklarda veya yoğun trafik alanlarında kullanılırlar.
Trafik işaret levhaları: Yol kenarına veya belirli noktalara yerleştirilen levhalar, trafik kurallarını, yönlendirmeleri veya uyarıları gösterir. Örneğin, hız sınırları, dönüş kuralları veya tehlike uyarıları gibi bilgiler içerebilirler.
Yol çizgileri: Yolun üzerine çizilen çizgiler, sürücülere şerit ayrımı, geçiş noktaları veya park yasakları gibi bilgileri gösterir. Örneğin, çift katlı çizgiler, karşı yönden gelen trafiği ayırmak için kullanılırken, kesik çizgiler şerit değişikliklerini gösterir.
Diğer işaretleme elemanları: Bunlar, yol üzerindeki fiziksel öğeler veya sembollerdir. Örneğin, yol kenarındaki refüjler, yolun yanındaki park alanları veya trafik konileri gibi araçlar bu kategoriye girer. Bu elemanlar, sürücülere yolu düzgün bir şekilde kullanmaları konusunda rehberlik eder.
Trafik işaretlerinin öncelik sıralaması, öncelikle trafik güvenliğini sağlamak ve trafiği düzenlemek amacıyla belirlenir. Genellikle, trafik görevlisinin işaretleri en üst sırada gelir çünkü can ve mal güvenliğini doğrudan etkileyebilirler. Işıklı trafik işaretleri ve trafik işaret levhaları da önemli öncelikte yer alır, çünkü bunlar genellikle standart trafik kurallarını belirler. Yol çizgileri ve diğer işaretler de trafiği düzenleme ve güvenliği artırma açısından önemlidir, ancak doğrudan trafik yönlendirmesi yapma kapasiteleri sınırlıdır.
KARAYOLUNDA ARAÇ SÜRME YASAĞI
Sağ Şeritten Seyir: Trafik akışı doğrultusunda, sağ şeritten seyir yapılmalıdır.
Çok Şeritli Yollarda Seyir: Çok şeritli yollarda, hızın gerektirdiği şeridi kullanmak ve trafik durumuna göre şerit değiştirmek gerekir.
Şerit Değiştirme Öncesi Bekleme: Şerit değiştirmeden önce, gireceği şeritteki araçların emniyetle geçmesini beklemelidir.
Trafiği Aksatmayan Şerit Değişimi: Şerit değiştirmek, trafiği aksatmayacak veya tehlikeye sokmayacak şekilde yapılmalıdır.
Şerit İşgali: Gidişe ayrılan şeritlerden en soldakini sürekli olarak işgal etmekten kaçınılmalıdır.
Şerit Kullanımı: İki yönlü dört veya daha fazla şeritli yollarda, motosiklet, otomobil, minibüs, kamyonet ve otobüs dışındaki araçlar, geçme ve dönüş dışında en sağ şeritten seyretmelidir.
Şerit Değiştirme Kuralları: Geçme, dönme, duraklama ve park etme dışında şerit değiştirmemelidir.
Çift Şerit Kullanımı: İki şeridi birden kullanmak yasaktır.
Kavşak Yaklaşımı ve Şerit Değiştirme: Kavşaklara yaklaşırken, yerleşim yerleri dışında 150 metre, yerleşim yerleri içinde 30 metre mesafe içinde ve kavşaklarda şerit değiştirilmemelidir.
İşaret Kullanımı: Şerit değiştirirken işaret vermek zorunludur.
Bölünmüş Yollar ve Karşı Yönden Trafik: Bölünmüş yollarda, karşı yönden gelen trafik için ayrılan yol bölümüne girmek yasaktır.
Dört veya Daha Fazla Şeritli Yollar ve Karşı Yönden Trafik: Dört veya daha fazla şeritli yollarda, karşı yönden gelen trafik için ayrılan yol kısmına girmek yasaktır.
Üç Şeritli Yollar ve Sol Şeride Giriş: İki yönlü ve üç şeritli yollarda en sol şeride girmek yasaktır.
KARAYOLUNUN KULLANILMASI KURALLARI
Sağ Şeritten Seyir: Trafik akışı doğrultusunda, sağ şeritten seyir yapılmalıdır.
Çok Şeritli Yollarda Seyir: Çok şeritli yollarda, hızın gerektirdiği şeridi kullanmak ve trafik durumuna göre şerit değiştirmek gerekir.
Şerit Değiştirme Öncesi Bekleme: Şerit değiştirmeden önce, gireceği şeritteki araçların emniyetle geçmesini beklemelidir.
Trafiği Aksatmayan Şerit Değişimi: Şerit değiştirmek, trafiği aksatmayacak veya tehlikeye sokmayacak şekilde yapılmalıdır.
Şerit İşgali: Gidişe ayrılan şeritlerden en soldakini sürekli olarak işgal etmekten kaçınılmalıdır.
Şerit Kullanımı: İki yönlü dört veya daha fazla şeritli yollarda, motosiklet, otomobil, minibüs, kamyonet ve otobüs dışındaki araçlar, geçme ve dönüş dışında en sağ şeritten seyretmelidir.
Şerit Değiştirme Kuralları: Geçme, dönme, duraklama ve park etme dışında şerit değiştirmemelidir.
Çift Şerit Kullanımı: İki şeridi birden kullanmak yasaktır.
Kavşak Yaklaşımı ve Şerit Değiştirme: Kavşaklara yaklaşırken, yerleşim yerleri dışında 150 metre, yerleşim yerleri içinde 30 metre mesafe içinde ve kavşaklarda şerit değiştirilmemelidir.
İşaret Kullanımı: Şerit değiştirirken işaret vermek zorunludur.
Bölünmüş Yollar ve Karşı Yönden Trafik: Bölünmüş yollarda, karşı yönden gelen trafik için ayrılan yol bölümüne girmek yasaktır.
Dört veya Daha Fazla Şeritli Yollar ve Karşı Yönden Trafik: Dört veya daha fazla şeritli yollarda, karşı yönden gelen trafik için ayrılan yol kısmına girmek yasaktır.
Üç Şeritli Yollar ve Sol Şeride Giriş: İki yönlü ve üç şeritli yollarda en sol şeride girmek yasaktır.
Sürücüler, hızlarını;
- Araç Türüne Uygun Ayarlama: Kullandıkları aracın türüne göre,
- Yük Durumuna Göre Ayarlama: Taşıdıkları yüke göre,
- Yol Durumuna Uygun Ayarlama: Yolun durumuna göre,
- Hava ve Görüş Durumuna Göre Ayarlama: Hava ve görüş koşullarına göre,
- Trafik Durumuna Göre Ayarlama: Trafik yoğunluğuna göre ayarlamalıdırlar.
Şehirlerarası karayollarında araçların hız sınırları aşağıya çekilmiş olup, saatte 90 km/s, otoyollarda ise 120 km/s’yi geçmemek üzere belirlenmiştir.
Zorunlu haller dışında şehirlerarası karayolunda seyreden araçların asgari hız sınırı 15 km/s’tir.
Römork veya yarı römork takıldığında, azami hız sınırı saatte 10 km düşürülür.
Boş olarak trafiğe çıkarılan, ancak tehlikeli madde taşımaya mahsus araçlar, kendi sınıflarına giren araçların hız sınırlarını kullanabilirler.
Servis-ayak freni bozuk olan araçları çeken araçlar, saatte 15 km’den fazla hızla sürülemezler.
TÜRKİYE’DE ARAÇLARIN UYMASI GEREKEN YASAL HIZ SINIRLARI
ARAÇ TÜRÜ | YERLEŞİM YERİ İÇİNDE (Km/Saat) | YERLEŞİM YERİ DIŞINDA (Km/Saat) | OTOYOLDA (Km/Saat) |
Otomobil | 50 | 90 | 120 |
Otobüs | 50 | 80 | 100 |
Minibüs, kamyon ve kamyonet | 50 | 80 | 90 |
Arazi taşıtları ve motosikletler | 50 | 70 | 80 |
Tehlikeli madde taşıyan araçlar ve özel yük taşıma izni ile | 30 | 50 | 60 |
Motorlu ve motorsuz bisikletler | 30 | 45 | – |
LTT ve arızalı araç çeken araçlar | 20 | 20 | – |
Servis freni bozuk araçları çekenler | 15 | 15 | – |
Sürücüler;
- Kavşaklarla, dönemeçlerle, tepe üstleriyle ve dar köprülerle yaklaşırken hızlarını azaltmak zorundadırlar.
- Eğer bir işaret veya karar yoksa, azami hız sınırı %10’a kadar aşılabilecektir. Ancak bu, geçme sırasında geçme şartlarının gerektirdiği hız artışı dışında bir suç oluşturmaz.
- Hız sınırlarını %30’dan fazla aşan sürücülerin, aynı kuralı bir yıl içinde 5 defa ihlal ettiği tespit edilirse sürücü belgeleri 1 yıl süreyle geri alınır.
HIZ KURALLARI
Sürücüler, hızlarını;
- Araç Türüne Uygun Ayarlama: Aracın tipine göre,
- Yük Durumuna Göre Ayarlama: Taşınan yüke göre,
- Yol Durumuna Uygun Ayarlama: Yolun durumuna göre,
- Hava ve Görüş Durumuna Göre Ayarlama: Hava ve görüş şartlarına göre,
- Trafik Durumuna Göre Ayarlama: Trafik yoğunluğuna göre ayarlamalıdır.
Şehirlerarası karayollarında araçların hız sınırları aşağıya çekilmiş olup, saatte 90 km/s, otoyollarda ise 120 km/s’yi geçmemek üzere belirlenmiştir.
Zorunlu olmayan durumlarda şehirlerarası yollarda seyir halinde olan araçların en düşük hız sınırı 15 km/s’tir.
Römork veya yarı römork takıldığında, azami hız sınırı saatte 10 km düşürülmelidir.
Tehlikeli madde taşıma izni bulunan ve boş olarak trafiğe çıkarılan araçlar, kendi sınıflarındaki araçların hız sınırlarına tabi olabilirler.
Servis-ayak freni bozuk olan araçları çeken araçlar, saatte 15 km’den fazla hızla sürülemezler.
TÜRKİYE’DE ARAÇLARIN UYMASI GEREKEN YASAL HIZ SINIRLARI
ARAÇ TÜRÜ | YERLEŞİM YERİ İÇİNDE (Km/Saat) | YERLEŞİM YERİ DIŞINDA (Km/Saat) | OTOYOLDA (Km/Saat) |
Otomobil | 50 | 90 | 120 |
Otobüs | 50 | 80 | 100 |
Minibüs, kamyon ve kamyonet | 50 | 80 | 90 |
Arazi taşıtları ve motosikletler | 50 | 70 | 80 |
Tehlikeli madde taşıyan araçlar ve özel yük taşıma izin belgesiyle | 30 | 50 | 60 |
Motorlu ve motorsuz bisikletler | 30 | 45 | – |
LTT ve arızalı araç çeken araçlar | 20 | 20 | – |
Servis freni bozuk araçları çekenler | 15 | 15 | – |
Sürücüler;
- Kavşaklarla, dönemeçlerle, tepe üstleriyle ve dar köprülerle yaklaşırken hızlarını azaltmak zorundadırlar.
- Eğer bir işaret veya karar yoksa, azami hız sınırı %10’a kadar aşılabilecektir. Ancak bu, geçme sırasında geçme şartlarının gerektirdiği hız artışı dışında bir suç oluşturmaz.
- Hız sınırlarını %30’dan fazla aşan sürücülerin, aynı kuralı bir yıl içinde 5 defa ihlal ettiği tespit edilirse sürücü belgeleri 1 yıl süreyle geri alınır.
TAKİP MESAFESİ
Sürücüler, önlerindeki araçları, kendi araçlarının saatteki hızının en az yarısı kadar metre mesafeden takip etmekle yükümlüdürler. Örneğin, saatte 90 km hızla seyreden bir aracın, önde giden aracı takip mesafesi 45 metre olmalıdır.
Kol ve grup halinde seyahat eden sürücüler, araçları arasında diğer araçların güvenle seyahat edebilecekleri boşluklar bırakmak zorundadırlar. Bu boşluklar, takip mesafesinden az olmamalıdır.
Sürücülerin, önlerindeki araçları takip ederken en azından araçlarının saatteki hızının yarısı kadar bir mesafede olmaları beklenir. Örneğin, 90 km/s hızla seyreden bir araç, önündeki aracı takip ederken en az 45 metre mesafede olmalıdır.
Bu mesafe aynı zamanda, takip eden aracın 2 saniyede kat edebileceği mesafeyi ifade eder. Bu sürenin hesaplanmasında, 88-89 metodu kullanılır; bu sayılar arka arkaya söylendiğinde 2 saniye geçmiş olur.
Grup halinde seyahat eden sürücülerin araçları arasında, diğer araçların güvenli bir şekilde seyahat edebilecekleri boşluklar bırakmaları gerekir. Bu boşluklar, tahmini güvenli takip mesafesinden az olmamalıdır.
Tehlikeli madde taşıyan araç sürücüleri, yerleşim yerleri dışında diğer araçları en az 50 metre mesafeden daha yakın takip etmemelidirler.
“Küçükçekmece SRC belgesi” “Küçükçekmece SRC kursu” “Küçükçekmece SRC sınavı” “Küçükçekmece Sürücü SRC eğitim merkezi” “Küçükçekmece’de SRC kursları” “Küçükçekmece SRC eğitimleri” “Küçükçekmece’de Src belgesi almak” “Küçükçekmece’de Src belgesi kursları” “ “Küçükçekmece SRC belgesi nasıl alınır” “Küçükçekmece SRC belgesi veren kurumlar” “Küçükçekmece SRC belgesi fiyatları” “Küçükçekmece’de SRC belgesi almak” “Küçükçekmece’de SRC kursu” “Küçükçekmece’de SRC belgesi alabileceğim yerler” “Küçükçekmece de src belgesi” “Küçükçekmece src belgesi hizmetleri” “Küçükçekmece src belgesi için uygun merkezler” “Küçükçekmece src belgesi veren sağlık kuruluşları” “Küçükçekmece’de src testi yapan yerler” “Küçükçekmece src belgesi için randevu almak” “Küçükçekmece sürücü src merkezi” “Küçükçekmece Sürücü src test merkezi” “Küçükçekmece sürücü src değerlendirme” “Küçükçekmece sürücü psikolojik sağlık testi” “Küçükçekmece sürücü sağlık muayenesi” “Küçükçekmece sürücü sağlık belgesi” “Küçükçekmece sürücü sağlık sertifikası” “Küçükçekmece sürücü sağlık kontrol merkezi” “Küçükçekmece sürücü ruh sağlığı değerlendirme testi” “Sefaköy SRC belgesi” “Sefaköy SRC kursu” “Sefaköy SRC sınavı” “Sefaköy Sürücü SRC eğitim merkezi” “Sefaköy’de SRC kursları” “Sefaköy SRC eğitimleri” “Sefaköy’de Src belgesi almak” “Sefaköy’de Src belgesi kursları” “ “Sefaköy SRC belgesi nasıl alınır” “Sefaköy SRC belgesi veren kurumlar” “Sefaköy SRC belgesi fiyatları” “Sefaköy’de SRC belgesi almak” “Sefaköy’de SRC kursu” “Sefaköy’de SRC belgesi alabileceğim yerler” “Sefaköy de src belgesi” “Sefaköy src belgesi hizmetleri” “Sefaköy src belgesi için uygun merkezler” “Sefaköy src belgesi veren sağlık kuruluşları” “Sefaköy’de src testi yapan yerler” “Sefaköy src belgesi için randevu almak” “Sefaköy sürücü src merkezi” “Sefaköy Sürücü src test merkezi” “Sefaköy sürücü src değerlendirme” “Sefaköy sürücü psikolojik sağlık testi” “Sefaköy sürücü sağlık muayenesi” “Sefaköy sürücü sağlık belgesi” “Sefaköy sürücü sağlık sertifikası” “Sefaköy sürücü sağlık kontrol merkezi” “Sefaköy sürücü ruh sağlığı değerlendirme testi” “İstanbul SRC belgesi” “İstanbul SRC kursu” “İstanbul SRC sınavı” “İstanbul Sürücü SRC eğitim merkezi” “İstanbul’da SRC kursları” “İstanbul SRC eğitimleri” “İstanbul’da Src belgesi almak” “İstanbul’da Src belgesi kursları” “ “İstanbul SRC belgesi nasıl alınır” “İstanbul SRC belgesi veren kurumlar” “İstanbul SRC belgesi fiyatları” “İstanbul’da SRC belgesi almak” “İstanbul’da SRC kursu” “İstanbul’da SRC belgesi alabileceğim yerler” “İstanbul de src belgesi” “İstanbul src belgesi hizmetleri” “İstanbul src belgesi için uygun merkezler” “İstanbul src belgesi veren sağlık kuruluşları” “İstanbul’da src testi yapan yerler” “İstanbul src belgesi için randevu almak” “İstanbul sürücü src merkezi” “İstanbul Sürücü src test merkezi” “İstanbul sürücü src değerlendirme” “İstanbul sürücü psikolojik sağlık testi” “İstanbul sürücü sağlık muayenesi” “İstanbul sürücü sağlık belgesi” “İstanbul sürücü sağlık sertifikası” “İstanbul sürücü sağlık kontrol merkezi” “İstanbul sürücü ruh sağlığı değerlendirme testi” “Src nedir kısaca?” “Src ücreti ne kadar?” “Src belgesi kimler için zorunlu?” “Src belgesi almak için ne gerekiyor?” “Src e-devlet” “Src Nedir” “Src belgesi e-devletten nasıl alınır” “Src belgesi nedir, zorunlu mu” “Src belgesi Nedir” “Src belgesi nedir Nasıl Alınır” “src belgesi ücreti” “Src belgesi nasıl ALINIR” “Src belgesi ücreti ne kadar?” “Src Belgesi 1 günde alınır mı?” “Src nedir kimler alabilir?” “Src Belgesi Ne İşe Yarar” “Src belgesi Nereden Alınır” “Src kaç TL 2024?” “E devlet ‘ten src alınır mı?” “Src almak için neler gerekli?” “Devlet hastanesinden src belgesi Nasıl Alınır” “Src belgesi” “Src Belgesi veren devlet hastaneleri İstanbul” “Src belgesi nasıl ALINIR” “Src belgesi fiyat” “Src raporu veren Hastaneler” “Src belgesi veren Devlet hastaneleri Ankara” “Alkol src belgesi nasıl alınır?” “Alkolden ehliyeti kaptırınca src alınır mı?” “2 kez alkolden ehliyeti alınanlar ne yapmalı?” “Alkolden alınan ehliyet affı var mı?” “Alkol Src belgesi Fiyatı” “Alkolden 2 kez ehliyet kaptırma geri almak için gerekli evraklar” “2 yıl ehliyet kaptırma Src Ücreti” “Stajyer ehliyet alkol src” “Src ehliyet geri alma” “2 yıl ehliyet Kaptırma Geri Alma 2024” “Drift yapınca ehliyet alınır mı?” “Src hangi durumlarda verilmez?” “Src hangi araçlar için zorunlu?” “Src” “Src belgesi” “Ehliyeti geri almak için src” “Driftten ehliyeti geri alma” “Stajyer ehliyet drift cezası” “Kameradan drift cezası” “Trafikte drift ne demek” “Ehliyet ceza puanı 100 olursa ne olur?” “100 ceza puanını dolduran Sürücülere yapılan işlemler nelerdir?” “Ceza puanı nasıl sıfırlanır?” “20 ceza puanı nedir?” “1. defa 100 ceza puanı dolunca ne olur” “2. defa 100 ceza puanı dolunca ne olur” “Sürücü ceza puanı sorgulama” “3 defa 100 ceza puanı Dolunca ne olur” “Ehliyet ceza puanı sistemi” “Ehliyet aktif ceza puanı 0 Ne demek” “Trafik ceza puanları” “Aktif ceza puanı” “Src 1 günde alınır mı “Src Merkezi” “Src Merkezi Nedir” “ODY1 belgesi nedir?” “ODY belgesi nereden alinir?” “ODY belgesi kaç TL?” “ODY belgesi kimlere zorunlu?” “ody 3 belgesi e-devlet” “Üst Düzey yönetici Belgesi Ne İşe Yarar” “Üst düzey Yönetici Belgesi nereden Alınır” “ody-tio belgesi ücreti” “Ody 2 Belgesi Nedir” “Ody 3 Belgesi Ne İşe Yarar” “ODY Belgesi ücreti” “Ody 3 Belgesi Nedir” “ODY 2 belgesi nedir?” “ODY 1 2 3 4 nedir?” “ODY belgesi kaç TL?” “ODY belgesi src yerine geçer mi?” “ody 3 belgesi e-devlet” “ody-tio belgesi ücreti” “Ody 2 Belgesi Nedir” “Ody 2 Belgesi Nasıl Alınır” “Kiralık ODY belgesi arayan firmalar” “Ody 3 Belgesi Nedir” “Üst Düzey yönetici Belgesi Ne İşe Yarar” “Ody 4 Belgesi Nedir” “ODY3 belgesi nedir?” “ODY 3 belgesi nereden alınır?” “ODY 3 ne kadar?” “ODY 3 belgesi sınavsız nasıl alınır?” “ODY 4 belgesi nedir?” “ODY belgesi kimler alabilir?” “ODY belgesi src yerine geçer mi?” “ODY belgesi kaç TL?” “SRC1 belgesi nedir?” “SRC belgesi nereden alinir?” “SRC belgesi kaç TL?” “SRC belgesi kimlere zorunlu?” “src 3 belgesi e-devlet” “Üst Düzey yönetici Belgesi Ne İşe Yarar” “Üst düzey Yönetici Belgesi nereden Alınır” “src-tio belgesi ücreti” “Src 2 Belgesi Nedir” “Src 3 Belgesi Ne İşe Yarar” “SRC Belgesi ücreti” “Src 3 Belgesi Nedir” “SRC 2 belgesi nedir?” “SRC 1 2 3 4 nedir?” “SRC belgesi kaç TL?” “SRC belgesi src yerine geçer mi?” “src 3 belgesi e-devlet” “src-tio belgesi ücreti” “Src 2 Belgesi Nedir” “Src 2 Belgesi Nasıl Alınır” “Kiralık SRC belgesi arayan firmalar” “Src 3 Belgesi Nedir” “Üst Düzey yönetici Belgesi Ne İşe Yarar” “Src 4 Belgesi Nedir” “SRC3 belgesi nedir?” “SRC 3 belgesi nereden alınır?” “SRC 3 ne kadar?” “SRC 3 belgesi sınavsız nasıl alınır?” “SRC 4 belgesi nedir?” “SRC belgesi kimler alabilir?” “SRC belgesi src yerine geçer mi?” “SRC belgesi kaç TL?”